پاسخ فعالیت ها و تفسیر عکس های درس اول

پاسخ فعالیت های درس اول ( مسابقه رسانه با زمان )

مرور کلی درس 1

هدف این درس ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای همراهی با درس تفکر و سواد رسانه ای است در این درس ما دانش آموز را در یک بازه زمانی به گذشته و آینده می بریم با این توضیح که در سواد رسانه ای کسی بی سواد محسوب نمی شود و کسی هم کامل نیست به این علت که رسانه ها به سرعت در حال تغییر هستند و اینکه بیشتر افراد دسترسی به عنوان اولین سطح سواد رسانه ای را دارند

تصویر پایین ص 2 هفتاد هشتاد سال پیش را نشان می دهد با این سوالات اگر بگویند باید برای داشتن رادیو مجوز بگیرید چه و اکنشی نشان می دهید ؟ مسخره ست ، خنده دار است. چه نکاتی را از عکس می فهمید ؟ این که تک رسانه ای بوده ، ممیزی بالا داشته ، امنیتی بوده ، نظارت شدید بوده و…- تفریح و سبک زندگی شما چقدر با آن زمان تفاوت کرده؟ در گذشته بازیها فیزیکی بود ارتباطات چهره به چهره الان بیشتری فردی و روابط رودرو کم شده است

تصویر پایین ص 3– مسیر های متفاوتی را نشان می دهد هر کدام از این مسیر یک رسانه هست که چنانچه مجهز به سواد رسانه ای باشیم ما را به مقصود می رساند

جواب فعالیت گروهی صفحه ی ۴

به نظر شما با توجه به اوضاع کنونی فناوری،آینده چگونه خواهد بود؟پیشرفت ترین رسانه ای ک بشر در آینده خواهد ساخت چه می تواند باشد؟

فناوری هیچگاه نمی ایستد و همیشه در حال پیشرفت است پس دقیق نمیتوان گفت در آینده چ پیشرفت هایی در انتظار ما است ؛هر روزه هزاران ایده ب ذهن میرسند ک میتوانند دنیای علم را دگر گون کنند و درصدی از آنها ب واقعیت تبدیل میشوند و فناوری جدیدی ب جهان میاورند ک نمونه ای از آنها میتواند دستگاه تلپاتی و ماشین زمان باشد.

آرفید چیست ؟(جهت مطالعه )

سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌گیری می‌کنند.به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می‌شود.

بطور کلّی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند.بارکدها،کدهای دو بعدی،سیستم‌های انگشت نگاری،سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی،سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها در این مقال می‌باشند.

یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می‌باشد.

آشنایی بیشتر
تصوّر کنید وارد یک فروشگاه زنجیره‌ای شده‌اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی قرار داده‌اید.صندوق دار با استفاده از بار کد باید تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد.

بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می‌باشند صف های طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل می‌شود.گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بار کد،از خواندن اطلاعات جلوگیری می‌کند، که این خود موجب مشکلات بیشتری می‌شود.

با این فناوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمی دارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید،از در خارج می‌شوید.چرا؟ چون شناسه روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID می‌باشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد،قیمت، وزن و… را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره می‌کند.

این شناسه‌ها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند و دارای عملکرد بسیار ساده‌ای می‌باشند.تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می‌کند و حسگرهایی که در اطراف قرار دارند،این اطلاعات را دریافت می‌کنند.از جمله مهمترین محاسن این کاربرد کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریعتر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.

شناسه‌ها (Tag) وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که ما می‌خواهیم آن را رد یابی کنیم وبازخوان‌ها (Reader)ها وسایلی هستند که حضور شناسه‌ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی می‌کنند.

تصویر ص 7: نشان می دهد که در روابط رسانه ای احساسات منتقل نمی شود

گفتگوی کلاسی ص 7: فیلم یک روز شیشه ای را می بینید و به این سوالات پاسخ می دهید

نقش و جایگاه شما در این آینده: که یا کاربر و استفاده کننده یا آفریننده و تولید کننده

آیا همه این پیشرفت های می توانند جایگزین روابط میان فردی شوند؟ خیر احساسات منتقل نمی شود

در این آینده جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیا چیست…. اگر انسان مجهز به سواد رسانه ای باشد می تواند رسانه را به خدمت بگیرد و گرنه اسیر رسانه خواهد شد . در مورد رشد جایگاه تفکر بهتر است سوال بعدی را هم بخوانید بعد به جواب بهتری می رسید اینکه بزرگان در زمان خودشان به یافته هایی رسیده اند که الان با این همه تجهیزات و فناوری هنوز هم حرف اول را در حیطه تخصص خودشان می زند پس به این معنی نیست که ما چون رسانه های بهتری داریم پس متفکرتریم یا اگر کسی ازما تجهیزات رسانه ای بهتری داشته باشد لزوما داناتر است رسانه ابزار است و به تنهایی نشانه عمق تفکر نیست.
بیشتر بدانید: اينترنت اشياء –    Internet of Things – IoT
ص 5
تا پیش از این، تصور اغلب ما، این بود که تنها انسان‌ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند و توسط شبکه‌ي اینترنت به هم متصل باشند و شخصاً از قابلیت‌های آن بهره ببرند و يا اطلاعات خود را با ديگر انسان‌ها، به اشتراك بگذارند. اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی پدیدار شده است. در مورد ایده‌ای صحبت می‌کنیم که بر اساس آن، هر شیء فیزیکی، قادر خواهد بود با اتصال به اینترنت يا در محدوده‌ي كوچكتر، اينترانت، یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیاء، تعامل داشته باشد

مفاهیم جدیدی شکل خواهد گرفت و محصولات هوشمندی به بازار راه پیدا می کنند که از طـریق تکنولوژیِ « اینترنتِ اشیاء » ] با یکدیگر و همچنین با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند گویی می‌توانند با انسان‌ها حرف بزنند.

یخچالی که سخن می‌گوید و در صورت تمام شدن هر یک از مواد غذایی، به طور خودکار، آن را به فروشگاه نزدیک خانه‌تان سفارش می‌دهد، ساعتی که به حرف‌های شما گوش می‌کند، ترموستات‌هایی که عادات شخصی شما را یاد می‌گیرند، خودروهایی که به شما می‌گویند نیاز به قطعه‌ای جدید دارند یا یک اتو که مدتی روشن است و به شما هشدار مي‌دهد تا بتوانید حتی با ریموت کنترل، از راه دور آن را خاموش کنید. هر یک از اين موارد مثال‌هایی از اینترنتِ اشیاء هستند.