پاسخ فعالیت های درس 9

 درس 9

صفحه ی ۶۳ درس ۹
تصویر یک کوه یخ یا آیسبِرگ هست که معمولا….. نُه.دهم ….آن زیر آب پنهان و فقط …یک.دهم….آن بیرون از آب وقابل دیدن هست.

لذا رسانه ها را اگر به آیسبرگ تشبیه کنیم پیام هایش یا نادیده هایش بسیار بیشتر از آن چیزی است که به مخاطبین نشان می دهد.

 

صفحه ۶۴

تصویر  بالای صفحه به تولید پیام توسط مهندسان پیام اشاره دارد .
یعنی از طریق همفکری .مهندسین پیام به یک نتیجه ی مشترک….تصویرلامپ یا خردجمعی…می رسند.
و برون داد آن می شود تولیدپیام خاصی که مکتوب شده و نهایتا نتیجه ی مورد نظر در رسانه های مختلف حاصل خواهد شد.

گفتگوی کلاسی صفحه 67

فیلم مستربین و دیرین دیرین را تماشا و درباره پرسشهای زیر گفتگو کنید.

این متنها چه نوع متنی است: صوتی و تصویری

اجزای تشکیل دهنده ی آن چیست؟ تصویر متحرک، موسیقی، کلام، نوشته، روایت، نقاشی، رنگ،لهجه، در مستر بین: بازیگران، صحنه، نور، کلام ، روایت، موسیقی

این دونمونه با یکدیگر چه تفاوت و شباهتی دارند؟ هر دو صوتی وتصویری هستند و در قالب طنز ارائه شده اند، دیرین دیرین انیمیشن هست و مستر بین فیلم ، دیرین دیرین در اینجا جنبه آموزشی دارد و مستر بین تبلغ شکلات اسنیکر است

در تولید این دو متن از چه فناوریهایی استفاده شده است ؟ انیمیتور، صدا گذاری، جلوه های ویژه ، ساخت موسیقی، نور پردازی، فیلم برداری، افکت، صدا برداری

اگر این متن ها در رسانه ای دیگر بودند چه تفاوتی با این نمونه داشتند؟ اگر در رادیو قرار بود باشد دیگرامکان استفاده از تصویر وجودنداشت و مفاهیم باید بیشتر به صورت صوتی به شنونده القا می شد یعنی به دیالوگ ها باید اضافه می شد و از افکتها صوتی بیشتر استفاده می شد یا اگر پوستر قرار بود طراحی شود امکان تحرک و صدا وجود نداشت و…

به نظر شما در تولید هر یکاز این آثار چند نفر شرکت کرده اند، شغل هایشان چیست؟ برای اینکه بتوان به این سوال داد به دانش آموزان بگویید به تخصص های آخر همه رسانه ها دقت کند از آنجا هم می تواند فناوریها و هم شغلها را استخراج کند که در اینجا میتوان از کارگردان، تهیه کننده ، مدیر تولید، انیمیتور، فضا سازی، تدارکات، گرافیست و ….دردیرین دیرین و از کارگردان ،تهیه کننده، مدیر تولید، فیلمبردار، صدا بردار، نور پرداز ، طراح صحنه، بازیگر، بدلکار، نوازنده ، منشی صحنه  و … در مستر بین نام برد.

اگر شما می خواستید پیامی با این موضوع تولید کنید آن را چگونه می ساختید، از چه رسانه ای استفاده می کردیدچرا؟

چون در دیرین دیرین مخاطب والدین هستند من اگر بودم اون رو به صورت مستند می ساختم و از نمونه های واقعی استفاده می کردم تا اهمیت توجه به این موضوع بیشتر نمایان شود به این دلیل که دیرین دیرین به صورت انیمیشن و حالت طنز دارد شاید خیلی جدی گرفته نشود .

و اگر می خواستم تبلیغی برای شکلات بسازم چون بیشتر دوست دار این نوع خوردنی ها بچه ها هستند سعی می کردم از شخصیت های کارتونی مثلا مستربین کارتونی استفاده کنم فکر می کنم اینطور اثر گذاری آن بیشتر هست.

تصویر پا یین ص 67    سمت راست

روز زمین را درسال 2035 نشان می دهد  ، که اگر فعالیت های تخریبی انسانها همینطور ادامه یابد عملا چیزی از زمین باقی نمی مانداما رسانه ها می توانندواقعیت را طور دیگری به ما نشان دهند(آنچه شما در رسانه ها دریافت می کنیدتمام واقعیت نیست)

تصویر پاییین ص 67  سمت چپ

رسانه ها می توانند یک آدم معمولی را بزرگ کنند  یا بر عکس ( می توانید به مرحوم پاشایی اشاره کنیدکه قبل از فوتش کسی نمی شناختش و درصد بسیارکمی با آهنگ هاش آشنا بودند اما به علت بیماری که داشت و به مدد رسانه ها یک دفعه مطرح شد به طوری که در سراسر ایران براش مراسم سوگواری برگزار شد) یا نمونه های دیگری که دانش آموزان مطرح می کنند .

قدرت نمایی افراد توسط رسانه ها را نشان می دهد که چگونه رسانه ها  باعث  ایجاد قدرت در افراد  می شوند . و قدرت رسانه ها را نشان می دهد که در کنار غول رسانه ای  انسانی  تحقیر شده ی کوچکی است که در برابر نوشته ها و اخبار  رسانه ها  تسلیم شده است  هر چند خود  رسانه ها  هم تسلیم افراد  خاصی هستند .

عکس ص69 تبلیغ بانک ملت

امنیت و رمز بانک ملت را به قفلی رمز دار  تشبیه کرذه که باز کردن  و وارد شدن به حسا بهای بانک ملت را غیر ممکن می سازد .  امنیت بانک ملت با لاست  با خیالی  آسوده  در آن سر مایه گذاری  کنید .

بانک ملت امنیتش بالاست
باخیال اسوده دراین بانک سرمایه گداری کنید
فرستنده بانک ملت :هدف جلب رضایت واعتماد مردم برای سپرده گذاری است

عکس دوم ص (رزمندگان )69

فرستنده بنیادشهید
محتوا وهدف ترویج فرهنگ شهادت
پیامش مردان بی ادعا برای حفط ارمانهای انقلاب از جان خود گدشتن

عکس بعدی – کارت اهدا ء عضو

ما باید برای نجات دادن  هموطنانی که برای ادامه حیات به عضوی  نیاز دارند  اعضای خود را  اهدا کنیم .

زندگی بخشیدن به دیگران -نوع دوستی وفداکاری

وزرات بهداشت ودرمان – هدف فرهنگ سازی اهدای عضو و ایثار

 

و
جنگلها رابه ریه های انسان تشبیه کرده که بخاطر آلودگی یه قسمتی نابود شده است . از طریق تشبیه جنگل ها به ریه های انسان می خواهد خطر از بین رفتن جنگل را گوشزد می کند که به تدریج براثر آلودگی که انسا نها ایجاد میکند  در حال خراب شدن است . (هدف : حفاظت از محیط زیست ) حامیان محیط زیست

بعدی
حمایت از حیوانات یادوستی با آنها را نشان می دهد  . تبلیغ باغ وحش – ( سازمان حمایت از حیوانات و محیط زیست ) . دوستی انسان با کانگورو را نشان میشود .

مربوط به یک باغ وحش است . که از طریق ساختن سریال معروف اسپیکی به ارتباط خر دمندانه انسان و حیوان اشاره دارد .

عکس و مکث صفحه 70

سازندگان پیامهارابه پینوکیو تشبیه کرده که چگونه پشیمان از دروغهایی که تحویل دادن وقتی نتیجه کارخودشون رارصد میکنن

   تصویر پایین  صفحه 70

هرکسی میتونه درمورد ش نظر جداگونه بده

اما بیشتر خواسته نشون بده که رسانه های رژیم صهیونستی بی تفاوت هستن نسبت به وقایعی که دراطراف افتاده ووقایع رانشون نمیدن وجنایت کودک کشی رابی خیال شدن وطبق روال عا دی دارن برنامه پخش میکنن