پاسخ فعالیت های درس 13 – مخاطب فعال یا منفعل

مخاطب فعال یا منفعل !

(صفحه 104 ) چه فرقی بین رسانه ها یک سویه با رسانه های دوسویه وجود دارد؟

تک سویه ها میتونن فیلتر کنند ولی در دو سویه این اتفاق نمی افتددر دو سویه ها سلیقه مختلف همشون هستند.

در رسانه های یک سویه متن از طرف فرستنده به گیرنده داده میشه در حالی که گیرنده نقشی در این گونه رسانه ها نخواهد داشت همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید رادیو و تلویزیون جزء رسانه های یک سویه هستند و در گذشته مرسوم بوده ولی در رسانه های دو سویه علاوه بر این که فرستنده نقش داره گیرنده هم می تونه دخل و تصرف داشته باشه گاهاً تغییری در پیام ایجاد کنه .

نمونه رسانه های امروز بیشتر رسانه های دو سویه و یا چند سویه هستند . علاوه بر متن تصویری (  تلویزیون ) و بیان  ( رادیو )  ، نوشتاری هم شامل می شود اشاره به رسانه یک سویه و رسانه دو سویه  شده است

رسانه های اجتماعی مبدا کاملاً نامتمرکز گفت و گو دوسویه هستند

سبک ارتباطات رسانه های اجتماعی، بیشتر شبیه کانال های ارتباطی است و مانند فرمت ارائه ی پیام است. همانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه؛ رسانه های اجتماعی محلی برای مراجعه ی شما نیستند، بلکه آن ها سیستمی ساده برای انتشار اطلاعات به دیگران به شمار می روند. درحالی که در شبکه های اجتماعی، ارتباط دوطرفه است. مردم برای پیوستن به دیگران و افرادی با تجارب و سوابق مشابه، دور هم جمع می شوند. گفت و گوها در هسته ی شبکه های اجتماعی به واسطه ی توسعه ی روابط است.در عکس ص104 اشاره شده است که رادیو یک رسانه یک سویه است و موبایل و فضا های مجازی مانند تلگرام و اینستا گرام و فیس بوک   و……  دو سویه هستند .

گفتگوی کلاسی صفحه105

همکاران  عزیز دقت بفرمایید جهت آموزش عملی تفاوت مخاطب فعال ومنفعل پرکردن جدول توسط فراگیران مهم است .

شمابعدازاینکه همه دانش آموزان جدول خود ارزیابی راپرکردن ،جمع امتیازات وجمع کل را تاکید کنید که بر روی برداری مقایسه کنند

( جدول در ص 105 و 106 )این جدول حدوداً بر مبنای طیف لیکرتی یا گاتمن طراحی شده گرچه با اون یه سری تفاوت هایی داره طبق این مقیاس سنجه ها با اعدا 0 تا 3 شماره گذاری شدند و ارزش هر کدوم از ستون ها رو داره بیان می کنه بعدش هم 15 تا سوال مطرح شده قراره اینو به دانش آموزان بدهیم تا خودشون را  بسنجند .

این جدول با توجه به 15 سوال و شماره گذاری 0 تا 3 ما یه عددی داریم تحت عنوان 45 که از 15 ضربدر 3 بدست اومده اگه دانش آموزان به همه سوالات بتونند جواب بدن نمره کامل 45 رو می گیرند در واقع این اعداد بیان می کنه که دانش آموزان در چه جایگاهی هستند مشخص می کنه اگه به صفر نزدیک بودی مخاطب منفعل هستی به 45 نزدیک تر شدی مخاطب فعالی

یه نمودار در همون صفحه داریم که در واقع پله ترقی هستش و اونو بیان می کنه  با این سنجه جایگاه دانش آموزمان رو در این پله جا گذاری می کنیم

تحلیل عکس ص ۱۰۷

شمادرتصویر یک فرد رامیبینید که درمقابل رسانه ها(دراینجاتلویزیون نماینده دیگررسانه ها می باشد) قرارگرفته است

این فرددرتصویراول کاملا روشن وسفید نمایش داده شده یعنی نسبت به بعضی پیامهاکاملا بی خبرهست اما وقتی درمقابل رسانه قرارمیگیرد چون منفعل هست پس هر چیزی که ارسال شود همان رابدون چون وچرامیپذیرد

نهایتا میبینید که درتصویرآخرنشان داده شده که مخاطب تحث تاثیرپیامهای مختلف رنگهای مختلفی رابخود گرفته است

پس تاثیررسانه برمخاطب منفعل این است که اورابه هرصورتی که بخواهد درمیاورد

مخاطب منفعل از هر رسانه ای یک چیز رو دریافت می کنه و باعث سردرگمی و تنش در اون می شه

لطفا در توضیح باز هم به رنگ ها توجه داشته باشید .

قرمز تنش و برای اینکه کدام شبکه را ببیند احساس سر در گمی دارد .

بیشتر تلویزیون رسانه یک طرفه هست. مبادله دو سویه آن اتفاق میفته.

شما در ابتدای این متن می بینید که مخاطب به سمت رسانه گرایش پیدا کرده اما به مرور با پخش برنامه ها و جذب اون توسط مخاطب ، مخاطب درگیر رسانه شده و خودش رو به رنگ رسانه در آورده به عبارتی هر چه رسانه بهش داده گرفته این مخاطب همون مخاطب منفعله به عبارتی رسانه او رو قبضه خود کرده اند بدون هدف هر کانالی رو می زنه ، سر انجام هم می بینی که همون مخاطب وقتی داره بر می گردند همه رنگ های رسانه رو به خودش گرفته .

پاسخ پرسش تفاوت مخاطب فعال ومخاطب منفعل؟ص 107

مخاطب فعال علاوه بر تاثیرپذیری ،تاثیرگذارهم هست اما مخاطب منفعل اینگونه نیست

برای فعال شدن دررسانه های دوسویه افراد چه ویژگیهای باید داشته باشد؟ ص107

علاقه ،برنامه ریزی،مدیریت زمان ومکان،دسته بندی علاقه مندیها،دقت وتوجه ویژه به موضوعات ،،،،،‌‌‌‌

ویدیوی مخاطب فعال ومنفعل  رانگاه میکنید

دانش آموزان باید متوجه این موضوع شوند که گاهی رسانه می تواند افرادرابه مخاطبینی فاقدتفکرتبدیل کند

(صفحه 109 )رسانه ای مثل تلویزیون هرمحتوا و پیامی که ببخواهد  رو به ذهن مخاطب منفعل تزریق می کنه

و اون رو تابع خودش می کنه رسانه نحوه تفکر و اندیشیدن را به ذهن فرد القا میکند.

در رابطه با این تصویر دو نظریه مطرح میشه یکی نظریه گلوله جادویی و دیگری نظریه کاشت .

نظریه گلوله جادویی : من پیام رسانه ای را شلیک می کنم ، برخورد میکنه ، در عمق مغز مخاطب می شینه و اثرش رو همون لحظه بر جا می زاره .

نظریه گلوله جادویی قدیمی شده ، ناقصه ولی نمی گیم غلطه تاثیر رسانه کاملا مستقیم ، کاملا نامحدود و قطعی هستش ما با یه مخاطبی در ارتباط هستیم که هر چه رسانه بهش بگه می پذیره .

اما نظریه کاشت : نظریه دیگری اومده نظریه بالا رو اصلاح کرد پیام رسانه ای اگر مستقیم ، متناوب ، مداوم به مخاطب برسه احتمال این که یک رفتار یه ایده توی ذهنش کاشته بشه و به مرور زمان تبدیل بشه به یه رفتار یا یه مدل ذهنی افزایش پیدا می کنه

نه اینکه تأثیر مستقیم ، بلاواسطه و قطعی باشه بلکه به مرور زمان این اتفاق می افته مخاطب توی این نظریه منفعل نیست .

بستگی داره به خوده مخاطب که اجازه بده این کاشت توی ذهنش به برداشت منتهی بشه می تونه یه جاهایی دست کاری کنه اجازه نده که این کاشته بشه اجازه نده که این رشد کنه جلوی اون پیام رسانه ای را بگیره تاثیرش رو بذاره . و …

کاری که  سریال های چند صد قسمتی داره انجام میده ما داریم تماشایش می کنیم این اجازه را ما داریم که تأثیر این رسانه در ما چقدر باشه؟

درتصویر طبق نظریه تزریق پیام رابه شیوه تدریجی بااستفاده از فنون مختلف اقناعی متفاوت به مخاطب منتقل  میکنند ومخاطب منفعل بدون هیچ فعالیتی تحت تاثیرقرارمیگیرد

پژوهشگران معتقدبودندکه رسانه هامانند تفنگی که گلوله جادویی شلیک میکند ،برمخاطب تاثیرقوی وفوری ومستقیم دارد یعنی مخاطب کاملا منفعل هستن وبدون هیچ مقاومتی دربرابراین گلوله محکوم به مردن هست

اما الان این فرضیه قابل قبول نیست وثابت شده که اثرپیام خیلی پیچیده ترشده

یعنی هرچه مخاطب باتجربه تر ودانش بیشتری باشد براساس ارزشهاوعقاید خودبرداشتهای متفاوتی ازیک پیام خواهند داشت

نتیجه اینکه شماتومبحث متن باید به فراگیربیاموزید که اگر چه احتمال دارد متن پیامی برای همه یکسان باشد اما به فراخورتجربه ودانش افراد تفاسیرمتفاوت خواهد بود.

شماباید به دانش آموز بیاموزید که به هیچ وجه متنی تولید نمیشه مگراینکه اهداف خاصی چه به صورت آشکاریاپنهانی دنبال شودکه بیشترین تاثیررابرمخاطب دارد ،

فعالیت گروهی ص ۱۰۹

۱_معلولیت محدودیت نیست  ،محرومیت نیست.

۲_باتقویت اعضای دیگروافزایش مهارتها وبالابردن اعتماد نفس  برای رسیدن با اهدافم تلاش کنم

 

تاثیر رسانه بر قلب و مغر

تلویزیون نماد رسانه

وقلب نماد احساس

مغزنماد ذهن

بعد از دیدن فیلم مسافر می تونید به این تحلیل پاسخ بدید .

عقل و احساس مخاطب در تماشای رسانه تلویزیون در گیر میشود

احساس چون تاثیر تصویر در حافظه ماندگارتر و سریعتر هست مسلما عقل نقشش کم میشه

تصویر گویا میخواهد بگوید عقلانیت فرد تحت تاثیر احساساتش قرار میگیردیعنی احساس بیشتر درگیر میشود.

رسانه ی تلویزیون بیشترین تاثیرش برقسمت احساس  است یاقلب؟

بنظر من منظور این تصویر چون بشکل قلب هست میتونه اینطور تفسیر بشه که رسانه ها بر احساسات مخاطب تاثیر گذاشته و بدو ن تفکر تحت تاثیر رسانه قرار میگیره ( مغز هم مانند قلب )

 

       سه  دیدگاه تاثیر رسانه بر مخاطب

(در تاثیر گذاری اول . رسانه ها قدرت نامحدود دارند )کی و چه وقت ؟زمانی که مخاطب منفعل باشه . در این دیدگاه مخاطب منفعل سهمی در شکل گیری پیام ندارد ،آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و از آن تاثیر می پذیرد.

 

رسانه قدرت محدود داره کی و چه وقت زمانی که مخاطبش فعال باشه و هر چیزی رو با نقد بررسی کنه نگاه نافذ و موشکافانه ای داشته باشه در اینجا نقش رسانه بر مخاطب کم رنگ تر میشه

 

نظریه سوم ضمن فعال انگاشتن مخاطب برنیازهاوانگیزه های فردواستفاده ازرسانه هاتاکیدداردالبته باتوجه به ارزشهاعلایق ونقش اجتماعی مخاطبان همچنین نطریه سوم نقش مخاطب فعال رامی پذیروومعتقدبه تاثیرمحدودومشروط رسانه هاست.

در خصوص دیدگاه قدرت مشروط رسانه ها باید گفت: در مقابل دو دیدگاه قبل باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی ،ابزاری اجتماعی – فرهنگی به معنای عالی آن است و از این جهت تاثیرات چشمگیری بر جای می گذارد . اما این آثار نه آنچنان است که هیچ محدودیتی نشانسد (دیدگاه اول ) و نه چنان است ناچیز است که هیچ اعتنایی را شایسته نباشد ( دیدگاه دوم ) . باید دید حدود اثر بخشی این وسایل چه قدر است و در چه محدودیتی این تاثیرات را محدودیت می یابد و قابل تقویت است

گفتگوی کلاسی صفحه 112
تفاوت در این هرم از پایین به بالا کم میشه تا می رسیم به بازی های رایانه ای در بازی های رایانه ای همش تمرکز و تخیل بالا هست

بایداَضافه کنیم که کتاب ،بازیهای رایانه ای رابعنوان صرفاسرگرمی درنظرگرفته درحالیکه بازیهای کامپیوتری جدیدبیشترچندکارکردی هستندالان تمرکزطراحان برای تاثیراموزشی وراهبردی برروی بازیهاست ودولتهاومراکزاموزشی برای جبران فاصله گرفتن ازکتاب ورسانه های نوشتاری پیام هاومحتوای غنی اموزشی رادربازیهاطراحی میکنند

پاسخ سه سوال گفت گوی کلاسی صفحه 112

پاسخ سوال اول.

رسانه ومحتوای رسانه ای را به صورت گزینشی انتخاب کنیم استفاده هدفمند وسودمندی از آن داشته باشیم قدرت نقد وانتقاد وتحلیل را نسبت به پیام ها داشته باشیم احساساتی عمل نکنیم هر پیامی را نبینیم هر پیامی را منتشر نکنیم.
جواب سوال دوم

رسانه های نوشتاری مانند کتاب وم روزنامه ها بر مخاطب دیرتر اثر میگذارند وانتقال پیام از طریق بازی های رایانه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت سریعتر صورت گرفته واثر گذاری سریعتری دارند اما از نظر افزایش تمرکز ودقت ودرک وفهم مطالب وپیامها رسانه های نوشتاری موفق ترند
پاسخ سوال سوم.

بازی های رایانه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت جذابیت بیشتری بر ای مخاطبان دارند اما اثر گذاری شان به لحاظ میزان ماندگاری کمتر از رسانه های نوشتاری است.

تصویر اشاره به تأثیر گذاری رسانه های مختلف دارد همانطور که می بینیم میزان اثر گذاری بر مخاطب و انتقال پیام در کمترین زمان از پایین هرم یعنی کتاب به سمت بازیهای رایانه ای افزایش می یابد یعنی کمترین مربوط به کتاب و بیشترین مربوط به بازیهای رایانه ای است اما در سمت چپ هرم ویژگی افرایش تمرکز و تحلیل مخاطب برای درک پیام هست که از بازیهای رایانه ای به سمت کتاب افزایش می یابد یعنی بیشترین مربوط به کتاب و کمترین مربوط به بازیهای رایانه ای است

درست انتخاب کنید صفحه 113

یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانه عقلانی وهدفمند می باشد

تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینه که شبکه ها برای 24 ساعت شما مخاطبین برنامه داره و ساعت تعطیلی نداره و همه وقت به شما خدمت رسانی می کنند و برداشت دیگه در دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند است

حیف نیست این وقت در جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیام رساندن به مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد که زیاد برایش وقت نگذاریم

رست انتخاب کنید صفحه 113
یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانه عقلانی وهدفمند می باشد

 

تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینه که شبکه ها برای 24 ساعت شما مخاطبین برنامه داره و ساعت تعطیلی نداره و همه وقت به شما خدمت رسانی می کنند و برداشت دیگه در دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند است حیف نیست این وقت در جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیام رساندن به مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد که زیاد برایش وقت نگذاریم

عکس و مکث

اما در این تصویر ، می خواهیم یه پیام رسانه ای تولید کنیم یعنی مخاطبان را دعوت کنیم با توجه به شناختی که از مخاطبان داریم محتوا رو تولید نماییم .

 

قالب ذهنی ومغزی مابه میزان استفاده ازیک یاچندرسانه میتونه باشه انتخاب مطلوب وارمانی اینه که قالب ذهنی مخاطبان مارسانه کتاب باشه بهتره

 

میتونه متقابل ویادوطرفه هم درنظرگرفته بشه

 

به نظر میاد که اشاره داره به خلاقیت وتحلیل مخاطب فعال در استفاده از رسانه کتاب چون به محتوای مرده وبی رنگ کتاب جان داده رنگ قرمز به کار گرفته شده در سر

نویسندگان کتاب مفاهیمی را ارائه می کنند
ولی مخاطب با ذهن باز و روشن بین و آگاه حق و نا حق را از یکدیگر جدا می کند و برداشت بهتری را انجام می دهد
تصویر نشان می دهد که در مغز انسان قفلهایی است که با خواندن کتاب باز می شود به عبارتی قدرت فکر ما را افزایش می دهد

داره نشون  میده از تمام رسانه هایی که دو رو برمون هست کتاب خیلی بهتره و قفل هایی که تو سر اون اقا هست یعنی قفل همه چیز رو میشه در کتاب که با کلید نشونش داده رو باز کرد .و رنگ قرمز یعنی هیجانات و احساسات اقا که کلیدهارو پیدا کرده.