پاسخ فعالیت های درس سوم : پنجگانه سواد رسانه ای (1)

درس سوم فعالیت گروهی ص24

تصویر بالا سمت راست

فرستنده :سازمان مبارزه بامواد مخدر

گیرنده : معتادین و افراد درمعرض خطر

هدف : هشدار مبنی بر اینکه اعتیاد یا سیگارکشیدن کشنده است

قالب: عکس

پیام: سبک زندگی سلامت محور  و تأیید کردن ارزش سلامتی

درس  سوم فعالیت گروهی ص 24
تصویر بالا سمت چپ
فرستنده :سازمان مبارزه بامواد مخدر
گیرنده : معتادین و افراد درمعرض خطر
هدف : هشدار مبنی بر اینکه اعتیاد یا سیگارکشیدن کشنده است
قالب: عکس
پیام: سبک زندگی سلامت محور و تأیید کردن ارزش سلامتی
تصویر بالا سمت راست 24
فرستنده : مدافعان صلح جهانی
مخاطب: افکار عمومی جهان
هدف: آگاه سازی مردم از پشت صحنه کسانی که دم از صلح می زنند
قالب: تصویر
پیام: نظام جهانی را تعریف می کند که با شعار آزادی در پی فریب افکارعمومی ست
تصویر پایین سمت چپ ص24
فرستنده : شرکت سازنده خمیردندان
گیرنده: نسل جوان
هدف: سود آوری و تبلیغ
قالب: تصویر
پیام: خمیر دندان ما دندانهای شما را مقاوم می کند
تصویر پایین راست ص 24
فرستنده :وزارت فرهنگ وارشاد
گیرنده: خانواده ها
هدف: فرهنگ سازی
قالب : پوستر
پیام: توجه به خانواده و اینکه باید طرز درست استفاده از موبایل رایاد بگیرد
  عکس و مکث ص 25
در سال 1370 مردم در کنار تماشای تلویزیون و رسانه ها تحرک و فعالیت داشتند
ولی در سال 1390 رسانه ها کوچکتر شدند از نظر اندازه مثل موبایل(برنامه های تلگرام و اینستاگرام و…) ولی باعث کم تحرکی مردم شده و برعکس رسانه ها خودشان چاق تر شدند.
  فعالیت در خانه ص 25
تصویر بستنی که در واقع شکل کره زمین است که در حال نابودی می باشد با فعالیتهای زیست محیطی مردم
بستریعنی جاومکان
فرهنگ های مختلف
مثلا مستند شهیدحججی دربسترایران بافرهنگ شهادت وایثارمعنی پیدامیکنه
فیلم دخترافریاد نمیزننددربسترایران بافرهنگ حیا معناپیدامیکنه
 
محتوا وپیام وزیرمتن وهدف درواقع همه یکی هستن
قالب یعنی سبک وروشی که پیام داده شده بالاخره هرپیام توسط فرستنده به شکلی خاص فرستاده میشه تااثرگذارباشه حالا یکی نوشتاری مثل شعروداستان یکی کاریکاتور وطراحی گرافیکی،یمی هم درقالب فیلم یا طنز یامستند یاانیمیشن

تصویر پایین صفحه 25

فرستنده: طرفداران محیط زیست

مخاطب: همه مردم

هدف: حمایت ازمحیط زیست

قالب: پوستر

پیام: هشدار در مورد اینکه در اثر فعالیتهای ما، زمین در حال گرم شدن است

تصویر ص 26

فرستنده : حامیان هنرمندان

مخاطب: همه مردم

هدف: فرهنگ سازی در اهمیت هنر و هنرمند

قالب: کاریکاتور

پیام: هنر هنرمند از درونش نشأت می گیرد

گفتگوی کلاسی ص22

برنامه خندوانه

قالب: طنز

مفاهیم مستقیم و غیر مستقیم : مستقیم طنز، سرگرمی، غیر مستقیم : فرهنگ سازی، توجه به کتاب و کتابخوانی، تقابل با لطیفه های قومی، وحدت ملی، خود دکور خندوانه هم نمادی از پرچم ایران است، آواهای محلی، شخصیت محلی در برنامه ،مهمانهای از قومیت های مختلف کشور همه نشان از توجه به وحدت ملی دارد ، تبلیغات هم زیاد دارد برای ایرانسل، وسایل خانگی اسنوا و ….

مالک پیام : شبکه نسیم و رامبد جوان

جامعه هدف: همه ی مردم

چه سبک زندگی در آن ارائه شده است : شادی ، تکثرگرایی، کمپیهای علمی و آموزشی

بخشی که حذف شده است می شود گفت مثلا جنبه علمی ندارد، جنبه خبری ندارد و …

آیا این پیام درهر فرهنگ دیگری …. این سوال اشاره به فرامتن هم دارد که در فصل مخاطب شناسی به طور مفصل پرداخته می شود ؟خیر همه می دانیم که شادی و مفهوم شادی در فرهنگ های مختلف فرق می کند مطالبی که برای ما خنده دار است مثل تصویر که دستهای جواد رضویان بسته شده است ممکن است در فرهنگ دیگری یا برای شخص دیگری توهین محسوب شود و … ممکن است ما بهم خندیدن را قبول داشته باشیم ولی در جایی دیگر نوعی بی اخلاقی محسوب شود و ..