رسانه و سبک زندگی (درس 15)

 درس 15-  هر چیز که در جستن آنی ، آنی

صفحه 122

وان لیس للانسان الا ما سعی

هر چیز که در جستن آنی آنی

رسانه و سبک زندگی

در پايان درس قبلی  صفحه 120از دانش آموزان خواسته شد، بود محتواي صفحه 122و123را در خانه مطالعه كنند و براساس آن در طول يک هفته پیام هاي رسانه اي را از منظر  مولفه های سبک زندگی تحلیل كنند و رسانه انتخابی خود ،تحلیل آن و سوالات احتمالی را به کلاس بیاورند . در آغاز جلسه ازدانش آموزان بپرسید از تصوير ابتداي درس چه دريافت هایی دارید؟

در این تصویرچه چیزهایی  تر ویج می شود ؟

اين تصوير به عنوان يک نمونه مثبت از چگونگی گذران اوقات فراغت در ابتداي درس ارائه شده است . گذران اوقات فراغت يکی از مولفه های سبک زندگی است به دانش آموزان بگويید شما با بررسی اجزاي اين تصوير پیام هايی را دريافت كرديد اكنون از برخی از دانش آموزان بخواهید پاسخی را كه در خانه به ،موقعیت فرضی  صفحه 122داده اند بیان كنند يا بخوانند پا سخ هاي مطرح شده، را با هم مقايسه كنند پاسخ ها  دریک جدول خلاصه روي تابلو نوشته شود از آنها بپرسید

«اين شباهتها و تفاوتها از كجا ناشی شد، است؟

با اين فعّالیت دانش آموزان منشأ برخی از ارزشها و سبک زندگی خود و چگونگی كسب آنها را به طور غیرمستقیم بررسی و تحلیل می کنند.

به دانش آموزان بگويید كه پاسخ به اين سوالات منجر به تولید فیلم نا مه ای می شود كه می تواند ارزش  ها سبک زندگی و نظرياتی را به ديگران انتقال دهد، تولیدكنندگان پیامهاي رسانه اي نیز همين كار را می کنند .

 

آنچه که درابتدای فصل می بینید نشان از چمدانی هست که محتوای آن عبارت است مجموعه ای  ازتوانایی های رسانه ای برای فرد،یعنی کلید خیلی ازپرسشهای ما رامیتوان از رسانه های مختلف دریافت کرد
ورزش ،اوقات فراغت،مبلمان خونه،آشپزی،بازار ونیازمندیهای ماهست که چگونگی برنامه ریزی وتصمیم سازی دراین زمینه هارامیتوان به کمک رسانه ها انجام داد البته باید بدونیم که تبلیغات رسانه ها درانتخاب آنها راحتتروموثرترهست.

 

هرچیز که درجستن آنی،آنی

این شعرازمولوی هست وتذکری هست به ماها که بنده
آن چیزی هستی که اسیرش شدی ودربندآن هستی
یعنی شباهت فرد با محتویاتی که دررسانه وجامعه بدنبالش هستن

تحلیل عکس بالا

بخشی از سبک زندگی که نحوه گذران اوقات فراغت هست را نشان می دهد که حالت خانوادگی و دسته جمعی دارد

فعالیت گروهی توسط دانش آموزان باید انجام شود دانش آموزان را آزاد بگذارید که هر آنچه دوست دارند در فیلمنامه خود بگنجانند و در پایان این نکته خاطر نشان می شود که اگر این فیلمنامه شما تصویب شود به صورت یک فیلم در بیاید شما در حقیفت نوعی از سبک زندگی را به دیگران نشان داده اید که خودتان دوست دارید و این کاری است که رسانه ها انجام می دهند.

همانطورکه درعکس دیده میشه چگونگی صفاوصمیمیت خانواده وگذران اوقات فراغت افرادآنها
قدیما باهمه ی مشکلاتش افراد دلگرم بودن واز اینکه روزی رادرکناردیگران تفریح میکنن لذت میبردند اکثرا تفریحات گروهی وجمعی بود
ولی امروزه افراد سرگرم وب گردی وسرگرم شدن بانت هست ممکنه افراد درجمع باشد اما سرش تو گوشی باشه

پرسش مربوط به عکس اول درس: چه چیزی در  تصویر بالا ترویج می شود ؟

تفریح سالم،باخانواده بودن، شاد بودن در یک روز برفی

  صفحه  122

دقت کنید درمقایسه پاسخ دانش آموزان تفاوت سلیقه وتفکرافراد مشخص میشود

معمولا افراد باتوجه موضوعاتی که دغدغه ی ذهنیشون هست  فیلمهای واقعی یاخیالی  می سازنند.پس درتهیه این فیلمنامه پوشش وگویش وظاهرافراد،نوع غذا وچگونگی غذاخوردن ،فرهنگ وآیین وفرهنگ افراد درنظرگرفته میشود

واین نکته باید توجه شود که هرفیلمی ساخته میشود متناسب باسن وسال وسبک زندگی خاص وفرهنگ افراد ساخته میشود پس درانتخاب آنهاباید دقت کرد.. افراد در زندگی روزمره خود هر هر سبک خاصی برای زندگی دارند.

پوشش و آرایش یکی از ابعاد سبک زندگی است که در رسانه ها تر ویج می شود

تصویر پایین ص 123 – اشاره به بخشی از سبک زندگی دارد  و آنهم نحوه پوشش و آرایش هست اینکه در اثر تبلیغات انجام شده در رسانه کشش به سمت استفاده از لوازم آرایش در بین مردان زیاد شده است و براساس آنچه گفته می شود حدود 17درصد لوازم آرایش را در ایران مردان می خرند.

دراین تصویر رسانه ماهواره رانشون میده که چگونه میتونه تاثیر گذارباشه بر انتخاب مد وپوشش افراد برای اینکه خودشان رامتمایز ازدیگران قراردهند ،مدپرستی می کنند.

دراین تصویر مرد بر خلاف عرف رایج گرفتار ظاهر سازی و ارایش ظاهر خود شده .چون تصوری که از خودش پیدا کرده اینکه

دیگران وی را با نوع ارایش بدن قضاوت خواهند کرد

 

.

تصویراول نشون میده که مادر همیشه دلواپس فرزند خودشون هست که مقلد ومدپرست نباشد
سعی کرده با مانع کردن چادردخترش راازدیدن مدهای روز ومدپرستی دورنگه داره

تصویر دوم سیرتحول تیپ مردان ایرانی رانشون میده که دردهه های اخیر تقریبا مدها تحت تاثیر ماهواره بیشتربه فرهنگ غربی نزدیک شده واین تاثیررسانه ها رانشون میده

تعریف مد:
الگوهای فرهنگی که توسط بخشی ازافراد جامعه پذیرفته میشه وبعدازیک دوره زمانی کوتاه فراموش ئ می شود .

 

پاسخی دیگر  برای تصاویر پایین ص 124

تصویر سمت راست مادری را نشان می دهد که برای جلوگیری از مدگرایی چادرش را طوری گرفته است که فرزندش نبیند در واقع این ابتدایی ترین کار هست که می توان در مقابله با این پدیده انجام داد که شاید در سنین پایینتر جواب بدهد اما در واقع نوعی پاک کردن صورت مساله است باید به فززندان خودمان آگاهی بدهیم و با سواد رسانه ای جلوی بسیاری از آسیب های رسانه را بگیرم

تصویر سمت چپ هم سیر تحول تیپ مردان ایرانی را نشان داده است که تا حدودی بیانگر ارزشهای حاکم بر هر دوره هست

عواپل مختلفی در مدگرایی و گرایش به ان وجود دارد ازجمله:
تنوع طلبي: جوان با ورود به مد ، در پي تجربه اي جديد براي رسيدن به هويتي متمايز است.
همانند سازي: گرایش به مد و مدگرايي، همانند سازي با شخصيت هايي است که جوان آنان را الگوي خود قرار داده است مانند هنرپيشه هاي سينما، خوانندگان، قهرمانان
جلب توجه:استفاده از لباس، مدل مو و حتي کفش هاي عجيب و غريب، همه براي جلب توجه ديگران است

      124–فیلم مد رانشون دهید به سوالات پاسخ دهید:

🔶🔷چرا برخی افراد درسبک پوشش وآرایش خوددنبال مدمی روند؟

✅کسب شخصیت ،تنوع،کسب وجهه ،هویت یابی

بدلیل نیاز به تنوع وفرار از یکنواختی…به خاطر مورد توجه قرار گرفتن …. یا نشان دادن اینکه متعلق به طبقه بالا مرفه جامعه هستند با پیروی از مد روزوپوشیدن برندهای معروف … داشتن خودروگرانقیمت و..

نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان به تمایز و دیده شدن، عقب نماندن در جامعه، همگونی با طبقات بالاتر، کمبود عزت نفس و روحیه تنوع طلبی زیاد و …. اشاره کرد

🔷🔶آفرینندگان وسازندگان مدچه کسانی هستند؟

✅طراحان مد،شرکتها،طراحان لباس

معمولا افراد خلاق وپیشرو جامعه که با شناسایی سلیقه مخاطبان بازار پر رونق ودرآمد زایی را به وجود آورده اند… اولین کسی که طراح مد بوده… چارلز فردریک ورث نام داشته.. که با دوختن نام خود برلباس های دوخت خودش پایه یک برند اولیه را گذاشته…ومن برای دانش آموزان با کمک خودشون برندهای معروف داخلی وخارجی مثل….زارا…شانل…دیور..ورساچی و..آدیداس وغیره را نام بردیم ..ودر موردش بحث کردیم که چگونه صاحبان این برندهای مدسازی میکنند وبه نوعی مدهای مختلف رابه جامعه دیکته می کنند

🔷🔶مثالهایی ازنقش رسانه ها درترویج مدگرایی  را بیان کنید؟

✅جشنواره فیلم فجر،جشنهای خانه ی سینما،جشنواره بزرگداشت حافظ ،دنیای تصویر

رسانه ها از طریق تبلیغات …فیلم ها …پوشش و لباس ومدل مو وسبک زندگی هنرپیشه وهنرمندان به نوعی رواج دهنده مد ومدگرایی هستند.

مثال هایی از نقش رسانه ها در مد : شبکه هایی وجود دارد تحت عنوان مد که به طور مستقیم به ترویج مد می پردازند، تکیه کلام ها و جملاتی که بعد از دیدن برخی از فیلم ها در بین مردم رایج می شود، نحوه پوشش و آرایش بازیگران فیلم مثلا فروش گردن بند مرغ آمین بعد از سریال شهرزاد و مثالهای زیادی که دانش آموزان با توجه به تجربه خودشان می توانند در کلاس مطرح کنند

مدگرایی لازمه دنیای مصرف است .بعد از ماشینی شدن صنعت و وابستگی اقتصاد جهان به تولید بیشتر که مصرف بیشتر را می خواهد تنوع و به روز بودن دلیل مصرف گرایی است نه علت

 

 

      ص 125– باتوجه به شعری که به تصویرالصاق شده بایدپذیرفت که عموما انسانها تحت تاثیرمشاهدات خودشون قرارمیگیرند ومعمولا هرچه هم بخواهیم ممانعت کنیم ولی گاهی چون ازچیزی خوشمون اومده علی رغم اینکه ضرورتی برای خریدش نیست ولی اینکارراانجام میدهیم.

صفحه 127شمادراین تصویریک انسان رامیبینید که دربرابر انبوهی از وسایل متنوع قرارگرفته وشاید بیشتروسایل یاخود رسانه باشند یا تبلیغات رسانه

بنابراین فرد باید به عنوان مخاطب فعال تفکرکرده وبهترینهاراانتخاب کند
گاهی همین فضای مجازی راهم باید به این وضعیت تشبیه کردکه دربرابرانبوهی ازاطلاعات وپیامها ومتنهاقرارمیگیریم بنابراین باید مقلد ومنفعل نباشیم بلکه خلاقیت داشته وضروریات رابرگزینیم

 

بیانگر مصرف گرایی است و ابزاری را نشان می دهد که به فرد تحمیل می شود  و آیه ای که در گوشه ی پوستر نوشته شده است نیز اشاره به اسم درس دارد .

فعالیت در خانه ص127 بسیار مهم می باشد و حتما تا کید کنید که انجام شود