درس 22 : اخلاق رسانه ای

درس 22 –   به مبحث اخلاق رسانه ای بر می گردد تصویر نمونه ای از بی اخلاقی در فضای رسانه است.

توضیح عکس (بالای ص 166)

به گزارش ایرنا، در جریان مسابقه فینال جام ملت های اروپا «یورو 2016» و رویارویی دو تیم فرانسه و پرتغال، «کریستیانو رونالدو» بازیکن پرتغال در برخورد با «دیمیتری پایت» (Dimitri Payet) بازیکن تیم فرانسه مصدوم و از مسابقه خارج شد. پس از آن کاربران با هجوم به صفحه «فیسبوک» و «اینستاگرام» پایه به وی توهین و فحاشی کردند. این واکنش هواداران ایرانی فوتبال در رسانه های ورزشی و غیر ورزشی فرانسه بازتاب یافت.
هفته نامه فرانسوی «لکسپرس» در گزارشی با عنوان «ایرانی ها به پایه به دلیل مصدومیت رونالدو توهین کردند»، نوشت: پایه پیام های توهین آمیزی را از هواداران ایرانی فوتبال دریافت کرد.
صفحه فیسبوک و اینستاگرام این بازیکن بین المللی مالامال از پیام های انتقادی و گاه توهین های بیار تند کاربران ایرانی است. دلیل این امر هم مصدومیت بازیکن پرتغالی پرطرفدار در ایران است.. این انتقادهای تند از علاقه بی حد و حصر ایرانی ها به رونالدو ناشی می شود که به دلیل مصدومیت مجبور شد بازی را در نیمه نخست ترک کند.
انتقادهای تند از این بازیکن فرانسوی سبب شد تا برخی دیگر از کاربران پیام هایی برای عذرخواهی از وی بنویسند. حال باید دید که دیمیتری پایه می بخشد یا خیر. این در حالیست که آن گونه که در تصاویر تلویزیونی دیده شد و به گفته بسیاری از کارشناسان عمل پایت خطا نبود و تنها توپ را زیر پای رونالدو زد و مصدومیت رونالدو بخاطر لغزیدن پای وی بر روی توپ بود. داور مسابقه هم خطایی اعلام نکرد.

فلورنت دیمیتری پایت اهل فرانسه باشگاه المپیک مارسی تاریخ تولد 29/3/1987سن: 31محل تولد: سن پیر، رئونیون، فرانسه پست: هافبک قد: 175 سانتی متر وزن: 77 کیلو گرم شماره پیراهن در باشگاه: 17شماره پیراهن در تیم ملی: 7 پای تخصصی: راست

پس از مصدومیت رونالدو توسط دیمیتری پایت، کاربران ایرانی به پیج این بازیکن فرانسوی در اینستاگرام حمله کردن
تحلیل عکس ص ۱۶۶
بعدازحمله پایت به رونالدو ۸۸۳کاربرفارسی زبان به صفحه ی اینستاگرامش رفتن وبهش توهبن کردن
درگزارشی که فردوسی پور میداد از رفتارغیراخلاقی کاربران ایرانی که چنین رفتاری رابا پایت کردند گله مندبود.

وقتی صحبت از اخلاق رسانه ای میشود همه فکرمی کنند فقط شامل صاحبان رسانه ها باید رعایت کنند

درصورتیکه امروره پیشرفت فن آوری وفرصت های جدید باعث شده که رسانه ها تعاملی شده واخلاق رسانه ای واردمرحله ی تازه ای شود

برعکس گذشته مخاطبان رسانه ها می توانند خود تولیدکننده ونشردهنده پیام باشند وهمچنین باید مطابق صاحبان رسانه ها ملزم به رعایت اخلاق رسانه ای باشند

اخلاق رسانه ای ،امری درونی بوده وباارزشها مرتبط می باشد
یعنی باید قواعدواصول اخلاقی آن توسط فرستنده پیام رعایت شود

ابتدا از دانش آموزان بخواهید متن صفحه 166را مطالعه و در صورتی كه ايده، يا نظري دارند آن را بیان كنند.

روي اين نکته تأكید كنید كه اخلاق رسانه اي امري درونی و مرتبط با ارزشهاست . بدين مفهوم است كه مجموعة،قواعد و اصول اخلا قی،بايد توسط فرستنده پیام رسانه اي رعايت شوداعم از اينکه رسانه فردي باشد يا جمعی .سپس هر يک از دانش آموزا ن به صورت فردي جدول صفحه 167را تکمیل و برداشت خود را با ديگر دانش آموزان كلاس در میان بگذارند درصورت وجود تفاوت بین نظرات دلايل وجود آن تفاوت را به بحث بگذاريد.

در گفتگوی ص 167

به برخی از گزاره های اخلاقی که رسانه و فرد در فضای مجازی ملزم به رعایت آن هست اشاره شده است . با بررسی پاسخ ها ملاحظه می کنید که رعایت ارزش های اخلاقی هم برای رسانه های جمعی و هم برای افراد ضرورت دارد .

فعالیت گروهی ص 168 ) روی سوال اخر که : براي معاشرت در فضاي مجازي كدام آداب و ،قوانین اخلاقی و اجتماعی را بايد رعايت كرد؟

تمركز كنید در درس گفته شد كه اين فضا زندگی دوم آنان است حتی برخی افراد كه در ارتباط رودررو رفتار پسنديده اي دارند تصور می كنند چون فضا مجازي است می توانند در آن فضا به گونه اي ديگر عمل كنند؛ پس ،واعد آن را بايد د،یق بررسی كرد به مثال هاي زير توجه كنید:

 

مثال برای فعالیت گروهی ص 168 :

برای معاشرت در فضای مجازی کدام آداب و قوانین اخلاقی و اجتماعی را باید رعایت کرد ؟

1- حريم خصوصي خودم و خانوادهام را رعايت مي كنم.

2- رازهام رو با دوستای مجازي (كه خوب ميشناسم) در ميان نميگذارم .

3-عکسهاي خصوصي خودم و خانوادهام را روي پروفايلم نگذارم.

به نظر من وظیفه ماست که روی این درس واخلاق رسانه ای تاکید فراوان شود.
هما نطور که ما ملزم به رعایت اخلاق در جامعه هستیم در فضای مجازی هم ملزم به انجام رعایت اخلاق هستیم

مثلا مطالب کذب را فوروارد نکنیم
سخنان از قول بزرگان را بدون منبع نشر ندهیم

نمونه بداخلاقی های رسانه ای
حمله ایرانیان به صفحه دختر اوباما ….
واقعا فرهنگ ایرانی واسلامی اهانت را تقبیح می کند .

حمله ایرانیان به صفحه مسی فوتبالیست

توهین وبکاربردن الفاظ رکیک در کامنتهای شخصیتها وستارگان

و حمله اینستاگرام دیمیتری پایت فرانسوی

تهمت : داشتن رابطه بازیگر سینما با فوتبالیست مطرح دختر فلان مسئول جاسوس کشور انگلیس

دروغ : بیان خبر دروغ درباره بمباران های مراکز هسته ای سوریه توسط نیروهای آمریکا دروغ : استفاده دولت سوریه از سلا ح های شیمیایی توسط دولت سوریه برعلیه مردم خودش

سر گر می های بیهوده : بسیاری از بازی های رایا نه ای نگاه حرام : استفاده از عکس پرو فایل اشخاص

پخش کلیپهای مختلف درمورد شخصیتهای سیاسی کشور،پخش کلیپهای بدون ارزش که فقط جنبه سرگرمی دارد
نشراخباردرشبکه های مختلف رادیو یارسانه های ماهواره ای که باتهمت ودروغ،توهین ،غیبت به سران مملکتی نسبت میدهند

دیدن عکس یااستیکر یافیلم وکلیپی که درموردمسایل جنسیتی هست ودیدن آنها خلاف اخلاق می باشد.انتشار تصاویر غیر اخلاقی لورفته که در فضای مجازی لو می رود .
جریان سوشا مکانی ویا علی ضیاء که شیطنتی بود ورسانه ها آن را با بی اخلاقی تمام منتشر کردند

 


عکس بالای ص 169) صفحه اینستا گرام اقای دیمیتری پایت . استفاده از عبارات ناپسند در فضای مجازی نمونه ای از بی اخلاقی رسا نه ای است.

تحلیل عکس اول
صفحه اینستاگرام پایت رانشون میده که تعداد۸۸۳هزارنفرتوهینهای مربوط به ایشان رادنبال وتایید میکردند
درپایین چندمورد از توهینهادیده شده
حدیث ۳۷۳نهج البلاغه

تاکید امام علی ع وتذکر براین نکته که مواظب زبانمون باشیم
چراکه هرگفتاری ممکنه برداشتهای متفاوتی داشته باشه
بنابراین باید کاملا برگفتارخود مسلط باشبم چون باید درهرصورت ضامن عواقب وپیامدهای آن باشیم

 


بیشتر بدانید در کلاس خوانده و بحث شود .

تحلیل این جدول کمک میکنه به دانش آموزان که بداند درنشرپیامها یاتولید محتوای خود چگونه بایدموارد اخلاقی رارعایت کند که مجرم شناخته نشود

کمک برای شناسایی متخلفینی که نیازبه معرفی آنها به پلیس فتامی باشد.
این ما پیامی به دستمون می رسه گاهی به معنی آن فکر نمی کنیم وبازنشر می کنیم
پیام های :صدتا صلوات بفرس اگه نفرستی قلم پات خوردمی شه .
پیام ها به نقل ازقول مرحوم پناهی .دکتر سمیعی . دکتر شریعتی وغیره …..
انتشار اسکرین شات از چت خصوصی عین بی اخلاقی رسانه ای است وجرم محسوب می شود.

پلیس فتا همیشه حواسش هست

 عکس و مکث ص 171 ) فردی را نشان می دهد که ذهنش تبدیل به آشغال دانی شده است . تزریق بعضی افکار نادرست توسط BBC

نشان میدهدکه درکاربران ومخاطبینی که گوش وچشم بسته اخبار BBCرامی بینند محتوایاتش راکه ممکنه هر پیام آشغالی باشه،فرو میریزد وانباشته میکنند

یا تشبیه محتوای رسانه BBC که کلا به محتویات آشغالی می باشد ومخاطب منفعلی که چشم گوش بسته انها را دریافت میکند

 

تصویر ص ۱۷۱
هدایت افراد برای معرفی کسانی که ازفضای رسانه مزاحم زندگی دیگران میشوند ومجرم هستند به پلیس فتا

 

 

فعالیت در خانه ص 172 )اين فعّالیت به اين دلیل انتخاب شده است كه احتمالاً بسیاري از دانش آموزان چه به لحاظ استفاده از فناوري هاي اطلاعاتی و ارتباطی و چه به لحاظ سواد رسانه اي از اولیاي خود توانمندترند و می توانيد تاحدودي فاصله نسلی و سوء تفاهم ها را با اين روش كم كنند.

فعالیت درخانه
دانش آموز بوسیله ی مواردمهمی که درزمینه سواد رسانه ای آموخته است درلیستی برای آموزش به والدین خود شمارش کرده ومدت زمان راهم بیان میکند
فرم ارزیابی دانش آموز بوسیله این آیتم هم میتواند تکمیل کنند
لطیفه های رسانه

دومورد ذکر شده نشان ازوابستگی شدید یاهمان اعتیادرسانه ای دارد

چراکه موارد زیررارعایت نمیکند
بیشتروقت خودرابارسانه میگذراند
طاقت دوری ودل کندن ار رسانه راندارد
مرتب پیامهای رسانه ای خودراچک میکند
بیشترهزینه خودراصرف خریدملزومات رسانه ای میکند
بجای گذراندن اوقات خودبا دوستان وخانواده ،ترجیح میدهد بارسانه باشد