درس 16 – کلیشه بدن

ص 128 –  کلیشه بدن- درس 16

                                                   

 

اینها نمونه ای از کلیشه بدن هستند سالیانه هزینه های گزافی خرج کلیشه بدن می شود.حتی در کشور ما هنر پیشه ها ، ورزشکاران و … مل خاصی رو ارائه میدهند.که بچه ها اونها رو دوست دارند

به طور رسمی 7 درصد از لوازم آرایشی رو پسرها خریداری می کنند. اینجا بحث این نیست که تو فلان کار رو بکن یا نکن بلکه در اینجا بحث نگرش سیستمی هست.

سوالی که مطرح میشه اینه که پذیرفتن کلیشه چه پیامدی داره ؟چه کسانی از این کلیشه سود می برن ؟

صنعت تبلیغات ، لوازم آرایشی ، پوشاک ، پزشکان زیبایی و حتی تولید کنندگان محصولات بهداشتی ،دلال ها و واسطه ها و ورزشگاههایی که دائما   بدن سازی می کنند، برند های ورزشی مهندسی پزشکی این همه دستگاههایی که وجود داره مثل لیزر پوست و …

صنعت تغذیه ، حتی صنایع مواد مخدر الان توی باشگاهها به خانوم ها چی میدن که لاغر بشن ؟!

بله بخشی از فروش مواد امروز در باشگاهها داره صورت میگیره. توی باشگاههای پسرانه هم همینطور .انواع پودرهای لاغری که در کمترین مدت بیشترین عظله رو بسازه اینها همه صنعت بدنه.  کلیشه بدن پشتش درآمد زیادی وجود دارد.

دوستان گرامی همانطورکه مستحضرید امروزه توجه به زیبایی زن ومرد نمیشناسد وبه گونه ای شده که باید هزینه های زیادی رامتقبل شد تا به اون زیبایی که دیگرپسندهست برسیم

دراین عکس نشون داده شده که پدیده های مثل خالکوبی ،تاتو ،عمل دماغ ووونیازمندصرف پولهای زیادی میباشد وگاها باوجود پرداختهای زیاد امانتونسته رضایت فرد راجلب کنه.

همه میدانیم که میلیاردهاانسان درکره زمین زندگی میکنند وهرکدام دارای ویژگیهای متفاوت واین ویژگیهاوتفاوتها باعث تمایز فرد از دیگران می شود.

اگر دانش آموزان خودشون راباهم مقایسه کنن مشخص ، واضح هست که تفاوتهابه صورت رنگ پوست واندازه قد ،وزن ،رنگ مو ،،،دیده میشه

اما اگرازهرکدوم ازدانش آموزان  پرسیده شود یاخودمون که آیا از ظاهر طبیعی خودت خوشت میاد؟ معمولا خیلی ریز شده و جزییاتی که خیلی دیده نمیشن را حتی بزبان میارن، خصوصا اگر افراد مورد پرسش، تازه فیلمی یاعکسای بازیگرانی یاژرنالهای اندامهای زیبا رادیده باشن احساس بدتری نسبت به خود دارند.

✅یکی ازعوامل تاثیرگذار بر تفکرواندیشه انسانها خصوصا جوانان همین الگو قراردادن هنرپیشه ها وبازیگران هست
چراکه افراد وقتی درمجلات یا درحال تماشای تلویزیون یاسینما یاهرجای دیگه اونارامیبین به گونه ای دوست دارن که مشابه آنان شوند غافل از نورپردازی وگریم وزاویه عکس وفیلم میتونه درزیبایی اونا موثرباشند

درحالیکه همین افراد ممکنه در زندگی خصوصی وحالت طبیعی چهره ای معمولی داشته باشند.

 

گفتگوی کلاسی ص ۱۲۹
باتوجه به سوالات کتاب میتونید از دانش آموزا بخواهید که چند دقیقه فرصت دارند که جواب هرسوالی رابامداد درکتاب بنویسند سپس چندنفرراتصادفی صدازده ومیخواهیم که یکی یکی به سوالات پاسخ شفاهی دهند یا اینکه شمامیتوانید ازکل دانش آموزان بپرسید وهرکدوم هرپاسخی دارن باصدای بلند جواب دهند.
مثلا درجواب سوال
چه چیز بدن راسلامت میسازد؟
ممکنه جوابهامتفاوت باشه مثل ،تغذیه مناسب ،شیر،ورزش،شنا ،پیاده روی ،یعنی به تعدادافراد کلاس ممکنه پاسخی وجود داشته باشه
شمانهایتا جمع بندی میکنید

فعالیت گروهی ۱۲۹

دانش آموزان قبلا گروه بندی شده اند بنابراین باید هرگروه جوابی را برای فعالیت بصورت خیالی بنویسند یعنی تصوری که از اون وضعیت دارند.
چراکه مجلات دراینجانماد باقی رسانه هست ومعمولا سعی میکنن یازیباترین وشیکترین وبروزترین عکسهاراچاپ کنن
بنابراین هرکدوم از گروهها باتوجه به تصاویری که میبیند درذهنش مجسم میکند که دراین فضامردم همگی به این شکل دیده میشوند
درصورتی همه میدانیم افرادی که ستاره هستن بخش کوچکی از مردم یک کشورهستن وممکنه قیافه واقعی آنها ازقبل اینگونه نبوده باشه

گفتگوی کلاسی ص۱۳۰

این فعالیت انجام همون فعالیت گروهی هست اما به شکلی دیگر
یعنی اینکه دانش آموزان تصوراتشون را ازانسانهای که درفضای دیگرزندگی میکنن بیان میکنن
بعداز مقایسه دوفعالیت متوجه میشوند که زیبایی درجوامع مختلف ،معیارمتفاوتی داره
مثلا ممکنه برای یه دوره قدبلندی وبرای فرهنگی دیگر چاق بودن یا کوتاه بودن یا بوریا برنزه بودن زیبایی بحساب بیاد

پس آنچه از انجام این دوفعالیت درکلاس نتیجه میشود اینکه زیبایی ملاک ومعیارثابتی نداره ودرفرهنگهای مختلف متفاوته

زنی از قبیله مرسی در اتیوپی

در این تصویر نشان می دهد که زیبایی در آن فرهنگ و دوره تاریخی چگونه بوده است . آرمان ها درباره زیبایی بر اساس توافقات  اجتماعی ساخته می شود .  به عنوان مثال ، تصویر زنان قا جار و تصاویر بستن پاهای دختران چینی با قالب چوبی در کودکی ( برای کوچک ماندن پا و قدم کوتاه برداشتن ، نشان می دهد که جطور در قرون گذشته و در فرهنگ های  مختلف معیار های زیبایی  متفاوت بو ده است .
همه ما  گاهی  از  خودمان اظهار ناخرسندی می کنیم و همیشه دوست داریم در قالب دیگری باشیم و اظهار ناامیدی می کنیم ای کاش فلانی بودیم چرا؟ منشاء این احساس چی می تونه باشه چرا از  خودمان راضی نیستیم؟

آیا می دانید که امروز ما  جزء چند کشور اول استفاده از لوازم آرایشی در جهان هستیم.

تحلیل عکس ص ۱۳۱
دراین تصاویر ملاک زیبایی دربین فرهنگهای مختلف رانشون میده واینو گوشزد میکنه که زیبایی معیارثابتی نداره
بنابه زمان ومکان متفاوت هست.

ازوقتی که عروسکهای باربی به بازارآمدند حالا چه درقالب کارتن یا خودعروسک برای جنس مونث لاغری بهترین گزینه برای ملاک زیبایی هست وچه بسیارندافرادی که سختهایی زیادی رانحمل میکنند دراثررژیم های لاغری بلکه لاغرشوند.

اماهمانطورکه درعکس مشخص هست گاهی درایران خودمون ،چاقی برای زن ملاک خوبی بود واسه زیبایی!

دربین جنس مذکرهم اینکه فرد بدنی ورزیده وچابک داشته باشه واینکه هرقسمت ازبدنش داری برجستگی باشه ملاک زیبایی بشمارمیادوبه همین خاطر درمراکزپرورش اندام سعی میکنن که به این مهم دست پیداکنند وچون موفق نمیشوند لذا باتزریق به ماهیچه ها به صورتی غیرطبیعی به فرم بدن دست میزنند.

پس وظیفه ما همکاران اینست که واقعیت رادرمورد هرنوع عملی که منجربه تهدید سلامت بدن میشه رابه دانش آموزان گوشزد کنیم.

البته کلیشه بدن به چاقی و لاغری بدن محدود نمی شود و امروزه مدل مو، ابرو، مژه و ….. را نیز شامل می شود .

تصویر ص ۱۳۲
تزریق هورمون به ماهیچه بخاطر زیبایی اندام

درپایین صفحه نیز نشان داده که باتبلیغات مردم راقانع میکنن که جهت لاغری عمل شکم یا جهت زیبایی صورت عمل بینی را انجام دهند

گفتگوی کلاسی ص۱۳۲

پاسخ دادن به دوپرسش خیلی مهمه چراکه دانش آموز متوجه میشودکه تحت تاثیرتبلیغات قرارنگیرد
خیلی ازصنایع تولیدی مواد آرایشی یاآرایشگرها وپزشکان یادلالان بخاطر رسیدن به پول وسود زیاد تبلیغات قانع کننده ای میکنن تاافراد رابه سمت زیباییهای کاذب بکشونه.

قطعا چنین عملکردهای سبب توسعه مصرف زدگی وکاهش اعتماد به نفس درافراد ی که ناتوان درپرداخت هزینه هایا افزایش اعتماد بنفس کاذب درافرادبعدازعمل شده ،چشم وهم چشمی رادرجامعه رواج داده،الگو یابی غلط وانحراف ازمسیر انتخابهای درست راسبب میشود ونهایتا به علت تنوع مدلها وحس تنوع طلبی وزیبا خواهی افراد روزبروز هزینه های کلان برای کارهای بیهوده هدرمیرود وسلامتی افراد جامعه نیز تهدید می شود.

 

تحلیل عکس ص ۱۳۳

درعکس بالا مشاهده میشودکه افراد برای اینکه زیبا شوند چه کارهای انجام میدهندمثل تحمل فشارهای سنگین درکلاسهای بدنسازی یاتحمل رژیمهای غذایی که ممکنه به مذاق فرد خوش نیاید یا انواع گریم های چهره.

عکس ومکث ص ۱۳۳

نشان میدهد که آرایش مو وصورت وعملهای زیبایی واستفاده از جواهرات وعمل پروتوز لب وگونه وعمل دماغ وگوش ورژیم لاغری جنسیت نمیشناسد

افراد تحت تاثیر رسانه های مختلف بدنبال کسب هویت برتر وپذیرش مطلوبتر بااستفاده ازمدلهای مختلف هویت واقعی خود راپنهان میکنند.

با نگاهی به کالاهایی که از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان تبلیغ می‌شود، به‌راحتی می‌توان دریافت که عمدتا زنان، به‌ویژه زنان خانه‌دار و دختران به عنوان بازار هدف کالاهای گوناگون مربوط به مدیریت بدن در نظر گرفته شده‌اند و بازاریابی این کالاها معطوف به دو قشر یاد شده است. تبلیغ انواع وسایل آرایش و داروها و دستگاه‌های لاغری، به وضوح نشان می‌دهد که عمده تلاش این شبکه‌ها در تبلیغ این کالاها ترغیب زنان و دختران به مصرف آن‌هاست. این موضوع در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان، بسیار رایجتر و بارزتر است و به گونه‌ای ارگانیک با محتوا و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای گره خورده است؛ به عبارت دقیق‌تر چون شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان عمدتا برنامه‌هایی مانند سریال‌های عامه‌پسند3 (خانوادگی) پخش می‌کنند و عمده‌ی مخاطبان این سریال‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، در نتیجه در تبلیغات تجاری هم بر این دسته از مخاطبان متمرکز هستند.

 

 

توضیح 1) تبلیغات  لاغری- کمر بند لاغری ،

توضیح 2)   تبلیغات ریزش مو و کاشت مو

توضیح 3)  عمل زیبایی بینی

عمل بینی برای زیبایی امروز چه خرج هایی رو می کنیم تا بینی خدادای رو دستکاری کنیم و بقبولانیم که زیبا نیستیم و حالا با عمل بینی زیبا شدیم.

 

 

 

1) زیبایی و تناسب اندام با ورزش  یا کسب شهرت

2)از راه رژیم غذایی

3)  از راه آرایش

4)کاریکاتوری هست از زبان ورزشکارهها (من امروز مسابقه دارم بیگودی های خودت رو به من قرض بده)

 

منشاء همه اینها همون حس بی اعتمادی نمی تونه باشه؟ بله . در جهان امروز صنعت تبلیغات نقشی مهمی برای ما داره من مخاطب منفعل تحت تاثیر چند تبلیغات قرار می گیریم و دست به عملی می زنم بدون آنکه پیامد اونو بدونم سپس چه خواهد شد.

البته در بحث کلیشه یه مقدار چشم و هم چشمی می تواند  دخیل باشد.

بعضی از بچه های مون شاید رژیم غذایی بگیرن و ماه ها چیزی نخورن تا لاغر بشن و شبیه باربی بشن .

چون فلانی عمل کرده پس منم اینکار را انجام بدم کاش اینقدر که بفکر بازسازی و زیباسازی ظاهر بودیم.مقداری هم بفکر زیباسازی افکار و درون خود بودیم.

نگاه کنید به جلب توجه . اینکه انسانها زیبایی رو دوست دارند و زیبا دوست هستند شکی نیست ولی این امر مقدمه است برای فرصت طلبان که از این منظر منافع خودشونو بدست بیارن . گاه افراط و تفریط خودش میشه معضل و نتیجه پس خورد منفی داره تا مثبت .حال ما با تدریس این درس و حل چند سوال به دانش آموزان چی می خوایم بگیم و دانش آموزان از ما چه انتظاری دارن .هدف اصلی این درس چی می تونه باشه.

 

تقریباً پشت صحنه تمام کلیشه سازیها، بهره وری اقتصادی حرف اول را میزند.

مفهوم بدن و زیبایی در حوزه‌ی علوم اجتماعی و انسانی، از دهه‌های پایانی قرن بیستم، توجه ویژه‌ی بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است؛ از جمله جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان، پژوهشگران مطالعات فرهنگی، ارتباطات، اقتصاد و بازاریابی از زوایای گوناگون به مطالعه، کنکاش و بررسی پرداخته‌اند.رسانه‌ها و کلیشه‌سازی از بدن تمرکز تبلیغات تجاری بر بدن با نگاهی به کالاهایی که از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان تبلیغ می‌شود، به‌راحتی می‌توان دریافت که عمدتا زنان، به‌ویژه زنان خانه‌دار و دختران به عنوان بازار هدف کالاهای گوناگون مربوط به مدیریت بدن در نظر گرفته شده‌اند و بازاریابی این کالاها معطوف به دو قشر یاد شده است. تبلیغ انواع وسایل آرایش و داروها و دستگاه‌های لاغری، به وضوح نشان می‌دهد که عمده تلاش این شبکه‌ها در تبلیغ این کالاها ترغیب زنان و دختران به مصرف آن‌هاست. این موضوع در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان، بسیار رایجتر و بارزتر است و به گونه‌ای ارگانیک با محتوا و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای گره خورده است؛ به عبارت دقیق‌تر چون شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان عمدتا برنامه‌هایی مانند سریال‌های عامه‌پسند(خانوادگی) پخش می‌کنند و عمده‌ی مخاطبان این سریال‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، در نتیجه در تبلیغات تجاری هم بر این دسته از مخاطبان متمرکز هستند.

آنچه در درس 16 ما باید به بچه ها بفهمانیم اینه که اصلا کلیشه بدن چی هست . آیا خوبه یا نه چه کسانی گرایش یه این کلیشه دارند نقش رسانه چی هست آیا هر چه رسانه ها تبلیغ می کنند خوبه مخاطب منفعل کیه پشت کلیشه چه کسانی هستند و …

بله ، خلاصه مطلب اینکه رسانه ها امروز نقششون مشخصه و ما به عنوان بیننده یا شنونده باید آگاه باشیم که هر آنچه در رسانه گفته میشه باید کمی تامل کنیم و به قولی عجولانه تصمیم نگیریم که ا ین امر منجر میشه دچار عواقبی بدتر از حال بیفتیم ما وظیفه داریم این آگاهی رو به بچه ها بدیم که چکار کنند.