پاسخ فعالیت درس 10 – بازی گر دا نان بزرگ

فعالیت گروهی ص 71

دانش آموزان کلاس را گروهبندی می کنید و به هر گروه بررسی یکی از مطالعات موردی را می سپارید تا به سوالات مربوط به صفحه 71 پاسخ داده شود

برای جلوگیری از تکرار سوالات ابتدا سوالات شماره گذاری شده و در ادامه پاسخ های پیشنهادی برای هر مورد ارائه می شود

مورد اول

سوال1: به دلایل اقتصادی چون در متن آماده است که روبرت مرداک قصد سرمایه گذاری در چین را داشته است

سوال 2:خوانندگان نشریه نیویورک پست

سوال 3:از این پیام سرمایه دار خصوصی روبرت مرداک و دولت چین سود می برند

سوال 4: عموم مردم

سوال 5: مالک رسانه روبرت مرداک

سوال 6: روبرت مرداک تصمیم داشته در چین سرمایه گذاری کنه(اقتصادی) و نیاز به حمایت این کشور داشته است ودلیل سیاسی اینکه دولت چین به دنبال این بوده که خبر ناخوشایندی از عملکردش چاپ نشود

 

مطالعه مورد 2

سوال 1: هدف تخریب یک چهره،برای از بین بردن وجه دولت فیدل کاسترو

سوال 2: برای مردم کوبا(چون دفتر روزنامه در کوبا این کار را انجام داده است)

سوال 3: دولت بوش

سوال 4: عموم مردم

سوال 5: دفتر پخش برنامه کوبا دردولت بوش

سوال 6: این هدف که چهره یک رهبر (فیدل کاسترو) در بین مردم آن کشور تخریب شود

 

مطالعه موردی 3

سوال1: موفقیت آمیز جلوه داده یک عمل سیاسی( حضور آمریکا در عراق)

سوال 2: برای مردم ایالات متحده امریکا چون در روزنامه های سرتاسر این کشور نامه ها پخش شده است

سوال 3: دولت بوش

سوال 4: عموم مردم

سوال 5: دفتر ریاست جمهوری بوش

سوال 5: توجیه اقتصادی و سیاسی مردم امریکا برای حضور دولت آمریکا در خاک عراق

 

مطالعه موردی 4

سوال 1: برای مثبت جلوه دادن فعالیت ارتش آمریکا در افغانستان

سوال 2: مردم افغانستان چون توسط ایستگاه ها رادیویی در افغانستان فرستاده شده

سوال 3: دولت امریکا

سوال 4: عموم مردم

سوال 5: دولت امریکا

سوال6: نیاز به توجیه مردم اقغانستان برای حضور نظامی امریکا در افغانستان

 

مطالعه موردی 5

سوال 1: برای موفقیت آمیز جلوه دادن فعالیت های امریکا در عراق

سوال 2:کشورهای عربی

سوال 3: دولت امریکا

سوال 4: عموم مردم

سوال 5: مدیران  لینکن گروپ

سوال 6: صحت این ادعا که کشورهای امپریالسیم با حضور در کشورهای دیگر آنان را به سمت دموکراتیک بودن می برند و دموکراسی را در این کشورها برقرار می کنند.

 

 

درس 10

تصویر بالا سمت چپ

در تبلیغات رسانه ای هدف ایجاد نیاز کاذب برای ایجاد اشتیاق در مخاطب جهت خرید یک محصول است. که در نهایت موجب ثروتمند تر شدن سرمایه داران میشود.
در واقع سه طبقه سرمایه دار ،سیاست مدار و صاحبان رسانه با هم همدستند و اهداف همدیگر را تامین میکنند اما این موضوع از دید عوام مخفی نگه میدارنو.
همچنان که در تصویر هم زیر فلش مخفی شده اند.ان فرددرحال دویدن،نشان فعالیت مردم است که بازیگردانان بزرگ یا سرمایه داران جهت فعالیت اون ها را تعیین میکنند تا به هدف خود یعنی سرمایه دست یابند

     سمت راست  )تصویر نشان دهنده این است که بازیگردانان بزرگ به دنبال دو چیز هستند…قدرت و ثروت

نشان میدهد باقدرت دلاررسانه های بزرگ به اهدافی که دارند می رسند

سمت چپ ثروت..سمت راست قدرت..طبق گفته خانم دانشور
گفت گوی کلاسی  صفحه   73

فیلم های  خطوط  لوله –  دیرین دیرین –  هوندا
فلیمی که  در مورد شرکت هونداست که درابتدا یک شرکت تولید موتور بوده وبعد می بینید که به تولید ماشین در مدلهای متنوع وهواپیما می پردازه. وهرچه تبلیغ بیشتر بشه فروش بیشتری دارد و در بعضی مواقع بعنوان اسپانر وارد معاملات می شه واز این طریق هم سود می کنه.
فرستنده شرکت هوندا.سود متعلق به سهامداران وکشورهای متعلق به ان چون یک شرکت چند ملیتی است.. ضرر افرادی که بدون نیاز وفقط بر اثر تبلیغ زیاد محصولاتش را خریداری کرده اند
 فیلم   خطوط لوله
بزرگترین خطوط لوله نفت و گاز در ایالات متحده
رنگ قرمز: نفت خام
• ایالات متحده بیش از 2/5 میلیون مایل خط لوله دارد که بزرگترین شبکه در جهان است
• دو نوع خط لوله نفت خام وجود دارد:
1- خطوط جمع آوری نفت از چاه های نفت در اعماق زمین که عمدتا در این ایالتها قرار دارند
2- خطوط انتقال که طول بیشتری دارند و نفت خام را به پالایشگاه ها منتقل می کنند
• خطوط انتقال محصولات نفت (رنگ بنفش) که فرآورده های پالایش شده مانند بنزین، نفت سفید و نفت گرمایشی را از پالایشگاه ها به بازار حمل می کنند
• گاز طبیعی (زنگ سبز) مستقیما از طریق خطوط لوله به منازل و اماکن تجاری تحویل داده می شود
• اولین خط لوله بزرگ نفت در سال 1879 و در پنسیلوانیا کشیده شد و در عرض یکسال به شهرهای مختلفی در مجاورت آنجا گسترش داده شد
• خطوط لوله در طی فقط چندین دهه بعد در همه جای کشور کشیده شد
• در دهه 1920، به دلیل رشد صنعت اتوموبیل، مجموع طول خطوط لوله سه برابر شد
• در دهه های 1950 و 1960 شرکت های نفتی جستجو برای یافتن منابع جدید در آلاسکا و خارج از کشور را آغاز کردند
• خط لوله عبوری از آلاسکا در سال 1977 تکمیل شد و روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت را (در بهترین حالت خود در سال 1988) منتقل می کرد
• خط لوله ایمن ترین روش برای نقل و انتقال مایعات خطرناک است
• در سال 2013، 99/999 درصد از 14 میلیارد بشکه ی منتقل شده، سالم به مقصد خود رسید
• اما حوادث زیانبار کماکان اتفاق می افتند
• مرگ و میر ناشی از حوادث مربوط به خط لوله:
با توجه به نمودار: مثلا در سال 2012، ده نفر کشته و بیش از 60 نفر زخمی
خط زرد: خسارت مالی
• در جولای 2010 ترکیدگی لوله در کالامازوی میشیگان بدترین نشت نفت در خشکی در ایالات متحده را رقم زد
• ایالات متحده با اختلاف زیاد بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است
پنج مصرف کننده بزرگ نفت (برحسب میلیون بشکه در روز): ایالات متحده، چین، ژاپن، هند، روسیه

سه تصویر صفحه 74. ( صنعت رسانه) شرکت والتدیسنی واپل وسونی رانشان میدهد که خودشان هم ازابزاررسانه هستند وهم تولید کننده ی محتوا برای رسانه

ونشان ازاین داردکه شرکتهای آمریکایی وژاپنی هرچند خود بزرگ هستند امادرعین حال باتولیدات روزافزون روزبه روز بر سرمایه وقدرت صاحبانشان می افزایند
آنچه باید بدانیم این است که بیشترپیامهای رسانه ای برای کسب قدرت وثروت ساخته میشودوفرستاده میشود

اغلب رسانه هادرآمدزاهستند ومحلی برای تبلیغات تجاری تبدیل شدند
روزنامه ها،نشریات،رادیو واینترنت،تلویزیون،،،صحفاتی رابه تبلیغ تجاری اختصاص داده اندذوبیشترمردم ازآن بی اطلاع هستند

اماآنچه مهم است اینکه نه تنهاتبلیغ کالای تجاری میکنن بلکه سبب جذب مخاطب وزمینه برای تبلیغ رادرمخاطب نیز فراهم می آورند

معمولا تولید بعضی برنامه ها بوسیله یک اسپانسرحمایت میشه تابتواند بااستفاده ازرسانه ی مزبور کالای خود راتبلیغ کند

این تبلیغات به همراه جذابیتها سبب میشود که مخاطب علیرغم بی نیازی به آنچه تبلیغ میشود امادچاروسوسه خرید شود

عکس و مکث ص 75. همانطور که میبینید رسانه ی مثلا تلویزیون دراختیارسرمایه داران بزرگی هستن که بصورت عروسک خیمه شب بازی کلیه خواستهای اسپانسر رابه عموم مردم منعکس میکند

البته مهندسی افکارعمومی هم گفته میشه یعنی پشت پرده ،غولهای رسانه ای هستن که افمارعمومی راهدایت میکنندالبته بشرطی که مخاطب منفعل باشد

 

 مهندسی افکار عمومی را نشان می دهد. سیاهی های کوچک مردم عامی هستند که منفعل و تحت تاثیر رسانه هستند یه نفر واسطه شده که افکار عمومی را هدایت کند. پشت پرده غولهای رسانه ای هستن که افکارعمومی را هدایت می‌کند. مردم همچون عروسک خیمه شب بازی در دستان رسانه هستند. صاحبان رسانه یا همان صاحب قدرت فقط با دو انگشت کنترل رسانه را دست داشته و خود رسانه با تمام انگشتان کنترل مخاطبین را انجام می دهد یعنی کارصاحبان قدرت در جهت کنترل آسا نتر است. پشت هر رسانه ای یک هدایت کنند ه پیام قرار گرفته که بر افکار و اندیشه ما تاثیر می گذارد

 

فعالیت درخانه صفحه 76
طبق جدول شما ازدانش آموزان میخواهید که درخانه درمورد شرکتهای مزبور تحقیق کنند و باتوجه به اون اطلاعات بدست آمده به سوالات کتاب پاسخ دهند
البته نشانی اینترنتی هم درکتاب داده شده جهت راهنمایی دانش آموزانمثلا دانش آموز بداند گوگل جهت سرچ اینترنی هست یا والتدیسنی برنامه کودک و
تصویر دیگری که روپرت مرداک رانشان میدهد
گویای این مطلب هست که ایشون باملیت استرالیایی آمریکایی صاحب امپراطوری رسانه ای میباشد وبیشتردرانگلیس وآمریکافعالیت دارد
 

حتما به سهم مصرف رسانه ای دانش آموز و خانواده اش در کسب در آمد، شرکت ها ی رسانه ای داخلی اشاره کنید. و بپرسید سبد مصرف خرید شما به درآمد و اشتغال زایی کدام کشور ها کمک می کند. ( تولید کننده ایرانی باید توان رقابت را بالا ببرد.) مثلا کفش چرم ایرانی خیلی بهتر از کفش چینی است. ( با خرید ایرانی کمک به اشتغال زایی ایرانی کمک کنید )
پاسخ فعالیت در خانه صفحه 76

فعالیت در خانه صفحه 76